Νέο hot spot με αγωνιστικό μονοθέσιο, «τραπέζια» γνώσης, διαδραστικό τοίχο, sandbox και… συνέντευξη με τον Τέσλα στο ΝΟΗΣΙΣ!
Ποιο είναι το πρώτο αγωνιστικό μονοθέσιο τύπου φόρμουλα που κατασκεύασε το 2007 η Aristotle Racing Team του ΑΠΘ; Πόσα ζώα εξαφανίζονται κάθε χρόνο από τον πλανήτη και πώς μπορείς να… φτιάξεις το δικό σου Superanimal; Τι είναι AR Sandbox που συνδυάζει εφαρμογές 3D απεικόνισης σε πραγματική άμμο με τη χρήση τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας; Πώς θα μάθουμε περισσότερα για τη ζωή και το έργο του Νίκολα Τέσλα μέσα από… μια εικονική συνέντευξη με τον μεγάλο επιστήμονα;
Οι απαντήσεις για όλα αυτά και όχι μόνο βρίσκονται στο lobby του ΝΟΗΣΙΣ που έχει εμπλουτιστεί με νέα αντικείμενα και πλέον αποτελεί το νέο hot spot του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Η νέα τεχνολογική γωνιά του Κέντρου έχει ήδη αγκαλιαστεί από τους επισκέπτες όλων των ηλικιών και αποτελεί το νέο σημείο ενδιαφέροντος για τους λάτρεις της καινοτομίας και των τεχνολογικών εξελίξεων.
Αναλυτικά τα νέα εκθέματα είναι:
1. Το αγωνιστικό μονοθέσιο τύπου φόρμουλα (Aristotle Racing Team ΑΠΘ)
Στο ΝΟΗΣΙΣ παρουσιάζεται το πρώτο μονοθέσιο της ερευνητικής φοιτητικής ομάδας μηχανοκίνητου αθλητισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ART 7. Το συγκεκριμένο μονοθέσιο κατασκευάστηκε το 2007 και αγωνίστηκε για πρώτη φορά σε διαγωνισμό του Ηνωμένου Βασιλείου, το 2008.
Την Aristotle Racing Team στελεχώνουν 40 φοιτητές διαφόρων τμημάτων του Πανεπιστημίου που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν αγωνιστικά μονοθέσια τύπου φόρμουλα. Με αυτά η ομάδα συμμετέχει σε διεθνείς διαγωνισμούς της FSAE και έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις. Από την ίδρυσή της -το 2006- μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 σχεδίασε και κατασκεύασε 7 μονοθέσια με τα οποία κατέκτησε 13 τρόπαια.
2. Εφαρμογές από το θεματικό πάρκο Eco Zoo
Μέσα από τις διαδραστικές εφαρμογές του θεματικού πάρκου EcoZoo, που φιλοξενήθηκε μέχρι τον Ιούνιο του 2024 στο ΝΟΗΣΙΣ, το κοινό μπορεί να εξερευνήσει τον μαγικό κόσμο των ζώων και να «περιηγηθεί» σε έναν παγκόσμιο χάρτη για τη βιοποικιλότητα. Το διαδραστικό τραπέζι περιλαμβάνει quiz γνώσεων και παιχνίδι μνήμης με τις εξαφανίσεις ζώων σε κάθε χώρα, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να μάθουν πολλά για τις αισθήσεις και την ανατομία των ζώων και να πάρουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως «Πώς ακούν και βλέπουν τα ζώα γύρω μας;». Μπορούν ακόμη να περιηγηθούν σε ένα ελληνικό δάσος με τα κιάλια τους και να βρουν κρυμμένα τα πιο δημοφιλή ζώα της ελληνικής πανίδας, αλλά και να φτιάξουν με μία εφαρμογή το δικό τους Superanimal συνδυάζοντας κεφάλια, σώματα και ουρές από διαφορετικά ζώα, επιλέγοντας σωματικά χαρακτηριστικά στα οποία οφείλονται ιδιότητες των ζώων όπως η ταχύτητα, η αντοχή, η επιθετικότητα, η δυνατότητα πτήσης και κολύμβησης.
Τις εφαρμογές του EcoZoo συμπληρώνει ο διαδραστικός τοίχος για την κλιματική κρίση ο οποίος… ζωντανεύει με το άγγιγμα σε σημεία-κλειδιά και δείχνει τον δρόμο για το πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τη ζωή στον πλανήτη.
Όλες αυτές οι εφαρμογές είναι εσωτερικές παραγωγές της Διεύθυνσης Έρευνας Σχεδιασμού & Ανάπτυξης του ΝΟΗΣΙΣ και χρηματοδοτήθηκαν στο πλαίσιο του έργου «Επενδυτικά Σχέδια Καινοτομίας» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Δείτε το βίντεο με τις εφαρμογές εδώ: https://youtu.be/nNVX8jaf1Os
Περισσότερα για το έργο εδώ: https://www.noesis.edu.gr/ecozoo/
3. Το AR SandboxΣτους χώρους του ΝΟΗΣΙΣ έχει, επίσης, προστεθεί το AR Sandbox, ένα εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό διαδραστικό έκθεμα. Συνδυάζει εφαρμογές 3D απεικόνισης σε πραγματική άμμο με τη χρήση τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας –Augmented Reality (AR) και επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν μοντέλα τοπογραφίας διαμορφώνοντας την πραγματική άμμο, η οποία στη συνέχεια αυξάνεται σε πραγματικό χρόνο από ένα χρωματικό χάρτη ανύψωσης, τοπογραφικές γραμμές περιγράμματος και προσομοιωμένο νερό. Το σύστημα διδάσκει γεωγραφικές, γεωλογικές και υδρολογικές έννοιες, όπως πώς να διαβάσετε έναν τοπογραφικό χάρτη, την έννοια των γραμμών περιγράμματος, των λεκανών απορροής κλπ.
Το έκθεμα χρησιμοποιείται για τη δημιουργία φυσικών μοντέλων τοπογραφίας σε πραγματικό χρόνο. Με τη χρήση ειδικής κάμερας η μορφολογία της πραγματικής άμμου σαρώνεται σε έναν υπολογιστή σε πραγματικό χρόνο και χρησιμοποιείται ως φόντο για τη δημιουργία μιας ποικιλίας γραφικών επιδράσεων και προσομοιώσεων. Το τελικό προϊόν παρουσιάζεται πάνω στην πραγματική άμμο μέσω ενός προβολικού συστήματος. Με την αξιοποίηση των τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας (AR), η αλληλεπίδραση των χρηστών με το έκθεμα είναι άμεση και κάθε αλλαγή της μορφολογίας της πραγματικής άμμου τροποποιεί και το τελικό αποτέλεσμα σε πραγματικό χρόνο.
To AR Sandbox είναι εσωτερική παραγωγή της Διεύθυνσης Έρευνας Σχεδιασμού & Ανάπτυξης του ΝΟΗΣΙΣ και χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο του έργου «Future Space».
4. Virtual Interviews: Οι Ήρωες των Επιστημών – Νίκολα Τέσλα
Στο φουαγιέ του ΝΟΗΣΙΣ, έξω από την είσοδο του Πλανηταρίου, οι επισκέπτες μπορούν να ανακαλύψουν τη ζωή και το έργο του Νίκολα Τέσλα. Στο διαδραστικό έκθεμα βιώνουν μια εικονική συνέντευξη με τον μεγάλο επιστήμονα – και μάλιστα στο… φυσικό του μέγεθος – και αναζητούν απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα σχετικά με τη ζωή και το έργο του.
Το συγκεκριμένο έργο υλοποιήθηκε από το ΝΟΗΣΙΣ σε συνεργασία με την εταιρία Digital Innovations και χρηματοδοτήθηκε από τη δράση «Ψηφιακός Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Σχέση συμμετοχής και παιχνιδιού
«Στα κέντρα επιστημών όπως το ΝΟΗΣΙΣ, τα διαδραστικά εκθέματα βασίζονται στη δημιουργία μιας σχέσης συμμετοχής και παιχνιδιού για να επιτύχουν την εμβύθιση του επισκέπτη και την κατανόηση πιο δύσκολων ή αφηρημένων εννοιών», τονίζει η Πρόεδρος του ΝΟΗΣΙΣ, Δρ Στυλιανή Μπεζεργιάνη και προσθέτει: «Το ΝΟΗΣΙΣ ενδιαφέρεται για την αλληλεπίδραση μεταξύ του επισκέπτη και του τεχνολογικού ή μηχανικού συστήματος ενός εκθέματος, κυρίως ως προς τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο χρήστης την ‘’απάντηση’’ του συστήματος. Αυτό προϋποθέτει ότι η κάθε δράση ενέχει πρόθεση και κριτική σκέψη και δεν αφορά απλά στο πάτημα ενός κουμπιού, αλλά τη δυνατότητα ελέγχου ενός συστήματος ή ενός περιβάλλοντος με τελικό σκοπό την ελευθερία καθορισμού της εμπειρίας από τον επισκέπτη».