Ψηφιακός γραμματισμός στην τρίτη ηλικία – απολογισμός Ιανουάριος 2023
Γιαγιά, παππού πατήστε enter!
Ψηφιακός Γραμματισμός για άτομα 65+
Ακόμη περισσότερα μαθήματα για τις διαδικτυακές εφαρμογές ζητούν όσοι συμμετείχαν στο πρόγραμμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του ΝΟΗΣΙΣ
Μια πολύ επιτυχημένη πρωτοβουλία του ΝΟΗΣΙΣ που «αγκαλιάστηκε» και υποστηρίχθηκε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ολοκλήρωσε τον πρώτο κύκλο της.
Όλα ξεκίνησαν στην «εκπνοή» της πανδημίας του κορονοϊού και με βασικό κίνητρο τον εγγραματισμό και τη δραστηριοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων συμπολιτών μας στη μεγάλη διαδικτυακή κοινότητα, μέσω της οποίας πλέον γίνονται καθημερινά εκατομμύρια συναλλαγές με δημόσιους φορείς, εταιρείες, εκπαιδεύονται, επικοινωνούν και διασκεδάζουν δισεκατομμύρια άτομα κάθε ηλικίας σ’ όλο τον πλανήτη.
Η ανάγκη για ένταξη κάθε πολίτη στην παγκόσμια ψηφιακή κοινότητα είναι επιτακτική και η περίοδος της πανδημίας και ειδικότερα της καραντίνας την ανέδειξε με τρόπο επιτακτικό.
Το ΝΟΗΣΙΣ ως φορέας που συνδυάζει τη διάδοση της επιστημονικής γνώσης, της τεχνολογίας, της εκπαίδευσης, του πολιτισμού και της ψυχαγωγίας, σε συνεργασία με την Αυτοτελή Διεύθυνση Υποστήριξης Καινοτομίας δημιούργησε το πρόγραμμα Ψηφιακός Γραμματισμός στην Τρίτη Ηλικία. Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος πραγματοποίησε 40 συνολικά σεμινάρια, ενώ συμμετείχε και στην έκθεση Beyond 4.0, στις δράσεις της e-perifereia για μια εύκολη καθημερινότητα.
Περιήγηση στην Ψηφιακή Πύλη και τις εφαρμογές της
Τα μαθήματα/σεμινάρια αναπτύχθηκαν με τέτοιο τρόπο, ώστε ακόμη και οι μη εξοικειωμένοι με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το διαδίκτυο χρήστες, να μπορούν να περιηγηθούν στην ηλεκτρονική πύλη e-gov για να εκδώσουν μια υπεύθυνη δήλωση, μια εξουσιοδότηση, να ενεργοποιήσουν τη δυνατότητα της άυλης συνταγογράφησης, να εκδώσουν πιστοποιητικό δημοτολογίου ή ληξιαρχικές πράξεις. Παρουσιάστηκε ακόμη η δυνατότητα τηλεδιάσκεψης με εκπρόσωπο του ΚΕΠ (My KEPLive), έτσι ώστε να γίνει η χρήση των ηλεκτρονικών διαδικασιών ακόμη πιο προσιτή.
Οι «μαθητές» των ολιγομελών τμημάτων μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές του ΝΟΗΣΙΣ ή tablet, ενώ στα μαθήματα που γίνονταν σε δήμους υπήρχε ανάλογη πρόβλεψη.
40 μαθήματα στο ΝΟΗΣΙΣ και σε Δήμους
Στη διάρκεια των δύο χρόνων που διήρκεσε η δράση πραγματοποιήθηκαν συνολικά 40 σεμινάρια, τα οποία παρακολούθησαν περισσότερα από 380 άτομα.
Δεκαπέντε από αυτά πραγματοποιήθηκαν στην αίθουσα βιβλιοθήκης του ΝΟΗΣΙΣ, σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών που παρέχονταν στους συμμετέχοντες για την εκπαίδευσή τους.
Οι συμμετέχοντες στα μαθήματα που γίνονταν στο ΝΟΗΣΙΣ είχαν τη δυνατότητα να επισκεφθούν και να ξεναγηθούν στις μόνιμες εκθέσεις, ενώ τους προσφέρονταν αναψυκτικά και σνακ.
Στο πλαίσιο της δράσης του ψηφιακού γραμματισμού πραγματοποιήθηκαν ακόμη είκοσι μαθήματα σε συνεργασία με δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, αλλά και σε κεντρικούς χώρους, όπως στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας.
Ακόμη, προκειμένου να δοθεί έμφαση σε έναν σημαντικό στόχο του Ψηφιακού Γραμματισμού, τη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ των ηλικιών, πραγματοποιήθηκαν και πέντε μαθήματα με τη συμμετοχή μελών διαφορετικών ηλικιών της ίδιας οικογένειας. Για παράδειγμα μια γιαγιά μπορούσε να παρακολουθήσει το μάθημα με την εγγονή της, ή ένας θείος με τα ανίψια του. Ο στόχος αυτής της πρωτοβουλίας ήταν να έλθουν σε επαφή οι διαφορετικές ηλικίες για να κατανοήσουν τις ανάγκες, ελλείψεις, προβλήματα, επιθυμίες, που αναδύονται σε κάθε περίοδο της ζωής μας.
Περισσότερος ψηφιακός γραμματισμός!
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα που προέκυψαν στη διάρκεια του προγράμματος, ένα μεγάλο μέρος των εκπαιδευόμενων είχε πολύ μικρή έως ελάχιστη επαφή με τις ψηφιακές τεχνολογίες και τη χρήση ψηφιακών μέσων (χρήση Η/Υ έξυπνων κινητών τηλεφώνων, tablet). Παρόλα αυτά, η διάθεσή τους να ενημερωθούν και να εκπαιδευτούν στις νέες τεχνολογίες ήταν πολύ μεγάλη κυρίως, όπως είπαν, «για να μπορούν να επικοινωνούν με τα παιδιά και τα εγγόνια τους, αλλά και να μην ταλαιπωρούνται μεταβαίνοντας σε δημόσιες υπηρεσίες».
Από τα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι συμμετέχοντες προκύπτει ότι πραγματικά απόλαυσαν τα μαθήματα κι ότι βρήκαν άριστο τόσο το πρόγραμμα, τη δομή και την οργάνωσή του, όσο και τον εκπαιδευτή.
Η συντριπτική τους πλειοψηφία μάλιστα ζητά «περισσότερη εκπαίδευση και ψηφιακό γραμματισμό» καθώς, όπως εξηγούν, χρειάζεται επέκταση του προγράμματος και διεύρυνσή του με ακόμη περισσότερες ώρες για θέματα όπως ηλεκτρονικό εμπόριο, συναλλαγές, τη χρήση τάμπλετ και κινητών .
Όπως έχει δηλώσει και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που δόθηκε στην αρχή του προγράμματος «η μέριμνα και η φροντίδα της Περιφέρειας για τους ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας είναι αναπόσπαστα στοιχεία της ηθικής και πολιτικής δέσμευσής της , ότι δεν θα αφήσει κανέναν πολίτη μόνο του, κανέναν πίσω».
Tο ΝΟΗΣΙΣ από την πλευρά του, με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του επιτυχημένου αυτού προγράμματος και πιστεύοντας στην διαχρονική αξία του, ευελπιστεί και στοχεύει στην συνέχισή του, ώστε ακόμα περισσότεροι ενήλικες άνω των 65 να έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν, μεγιστοποιώντας την απήχησή του.